De geschiedenis van Trabietoer.nl

 

 

Algemeen Dagblad 15-09-2014

 

 

 

 

 

Nestor 2014

 

 

 

 

Algemeen Dagblad 11-10-2013

 

 

 

SER magazine Oktober 2013

 

 

 

Panorama 16 Februari 2011

 

Panorama website

 

 

Pim Ras Fotografie

 

 

Stem van Dordt Februari 2011

 

Stem van Dordt website

 

 

 

 

 

Straatkrant December

 

 

Metro 21 Januari 2011

 

 

www.metronieuws.nl

 


 

De geschiedenis van de Trabant


Toen de DKW IFA F8 zelfs voor de Oost-Duitsers te ouderwets was geworden, bedacht de

fabriek in 1955 de P70 (1955-1958). In 1958 bracht men een nieuw model op de markt, de Trabant P50.

De wagen had een moderne ponton-carrosserie die, en dat was een noviteit in Duitsland, geheel gemaakt was van Duroplast

fenolhars en katoenvezel samen onder hogedruk en warmte samen geperst.

Technisch gezien hadden de ingenieurs aan het model niet veel aandacht geschonken.

Onder de Duroplast-motorkap stond nog steeds een tweecilinder-tweetaktmotor met een inhoud

van 500cc en een vermogen van 18pk. Een grotere uitvoering was de P60, die in 1960 t/m 1963 met

een 20pk-motor op de markt werd gebracht. De eerste echte vernieuwing vond pas in 1964 plaats.

In dat jaar werd namelijk de Trabant 601 gepresenteerd. En van dit model zouden tot 1990 bijna 2,5 miljoen exemplaren worden verkocht! Nadat Volkswagen de fabrieken in Zwickau had overgenomen, werden nog enkele Trabi's 1.1 met VW Polo-motoren gebouwd.

 

Trouwe metgezel


De naam Trabant kwam in 1958 voort uit een prijsvraag van het

'Volkseigenes Betrieb' (VEB) Sachsenring Automobilwerke in Zwickau.

Voor deze naam werd gekozen, omdat Trabant 'makker' of 'trouwe metgezel' betekent.

Maar er was nog een reden.

Een paar dagen voordat de P70 (1955-1959) en P50 (1957-1962)

verder geproduceerd zullen worden onder de naam Trabant,

werd de eerste Russische Spoetnik gelanceerd,

die ook wel 'Erdtrabant' werd genoemd (satelliet of makkertje van de aarde).


De opvolger van de P50, de P60, had geen noemenswaardige veranderingen.

De grootste verandering was dat de 500cc-motor vervangen werd door een 600cc-motor.

Dat er weinig veranderd kon worden kwam doordat er geen machines beschikbaar werden gesteld door Rusland.

Buiten de machines was ook het metaal schaars, waardoor de carrosserie van Duroplast werd gemaakt.

Dat had ook weer zijn voordelen: het kan niet roesten en is licht van gewicht.

Na de eerste oliecrisis wilde het VEB Sachsenring Automobilwerke een dieselmotor produceren,

omdat diesel in overvloed was. Maar ook hiervoor waren geen machines beschikbaar.

 

Symbool van de DDR


In 1964 kwam eindelijk de grootste verandering, de P601 en zou later het symbool van de DDR worden.

Maar door de beperkte machines en de grote vraag naar deze 'volkswagen van de DDR'

moesten de bewoners van de DDR twaalf jaar wachten totdat ze hun Trabant kregen.

Het contrast met het Westen was groot. Daar hoefden liefhebbers hooguit drie maanden te wachten

en mochten ze zelf de kleur kiezen.

Voor de Oost-Duitsers kon de wachttijd oplopen tot zeventien jaar voordat hun felbegeerde Trabant werd geleverd.

Van de P601 werden na de val van de Berlijnse muur nog maar enkele auto's verkocht,

omdat het voor de Oost-Duitsers eigenlijk de enige auto was die ze konden betalen.

Met diverse veranderingen zijn er in totaal zo'n 3 miljoen auto's van het type P601 (1964-1990) geproduceerd.


Toch werd er nog een nieuw type Trabant geproduceerd, de 1.1 uitgerust met een VW-Polo motor.

Maar uiteindelijk op 30 april 1991 rolde de laatste Trabant van de band en werd

de fabriek overgenomen door de broertjes Rittinghaus en ging het

VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau voortaan Sachsenring Automobiltechnik GmbH heten.

Ook hier kwam een eind aan en de Sachsenring Automobiltechnik GmbH ging in mei 2002 failliet.


VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau


Tijdslijn:

-1904: Oprichting Horch-Werke 1909 Oprichting Audi-Werke


-Ontstaan van de autobond AG


-1946: Door de staat opgenomen


-07 november 1957: Eerste Trabant (P50) in productie genomen


-01 mei 1958: VEB Audi-Werke en VEB Horch fuseren in: VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau


Ontwikkelingen na 1989:


-Afzet daling binnenland / RGW


-Mei 1990: Trabant P1.1 met VW-Polo-viertaktmotor


-VW neemt de carrosserie fabriek Mosel over voor de Polo-productie


-30 april 1991: Productiestop Trabant


-Totale productie: 3.096.099 auto's


-Overname van de Sachsenring patent- en naamrechten, evenals de onroerende goederen


-Oprichting van Sachsenring GmbH

Onderdelen levering voor de auto-industrie (VW/Opel)


-1997: Gaat openbaar

Diverse Overnames: autopantsering, micro-elektronica en vrachtauto's


-Mei 2002: Faillissement



Informatie over de Trabant:


In 1958 begon in de DDR het 'Volkseigenes Betrieb' Sachsenring in Zwickau de productie van een 'volkswagen'. Een prijsvraag moest beslissen over de naam. Gekozen werd voor Trabant. Ten eerste omdat Trabant 'makker of trouwe metgezel betekent. En ten tweede als verwijzing naar de actualiteit. Een paar dagen voor de nulserie in productie ging was de eerste Russische Spoetnik gelanceerd en die werd ook wel 'Erdtrabant' genoemd (satelliet of makkertje van de aarde).

De auto had een tweetaktmotor en een uit Duroplast geperst chassis in combinatie met staal. De Trabant werd in het Westen het symbool van het onvermogen van socialistische landen om goedkope en goede consumptiegoederen te produceren. De Trabant maakte het typische tweetaktgeluid van een brommer en rookte er stevig op los. Bij botsingen brak en barstte het chassis en moest gelijmd worden. De binnenruimte was krap. Een gewone Oost-Duitse burger moest zeventien jaar wachten op levering.

In Oost-Duitsland werd de Trabant een felbegeerde, trouwe kameraad en symbool voor soberheid en vooruitgang met kleine stapjes. Trabants bleken onverslijtbaar en vormdern het enige alternatief voor de betrekkelijk korte afstanden die gewone DDR-burgers binnenlands en op vakantie wilden afleggen.

Na de Wende deden de DDR-burgers hun Trabant massaal van de hand, terwijl in het Westen door verzamelaars veel geld werd betaald voor het historische autootje.


De techniek van de Trabant:


Motor: 2 cilinder 600cc tweetakt-mengselmotor met roterende inlaatschuiven, krukas 3-voudig gelagerd.

Boring: 72 mm

Slag: 73 mm, Slagvolume 594.5 cc

Compressieverhouding: 7,6 : 1,26 pk (SAE) bij 3800-4000 omwentelingen per minuut

Max. Koppel 5,8 mkg bij 2700-2800 omw./min.

Mengsmering: verhouding 33 1/3 : 1 Na 1984 werd de verhouding 1:50

Brandstof: 24 liter tank onder de motorkap

Koeling: luchtgekoelde axiale ventilateur aangedreven vanaf de krukaspoelie

Resultaten: 26 PK (SAE)

Aandrijving: enkele droge koppeling, gesynchroniseerde versnellingsbak

Versnellingsbak: 4 vooruit, 1 achteruit. Automatische vrijloop in de 4e versnelling

Overbrengingsverhoudingen: 1e 4.08

2e 2.32

3e 1.52

4e 1.03

Achteruit: 3.83

Aandrijving: voorwielaandrijving met kegelraddifferentieel, en dubble cardanas

Vooras overbrenging: 4.33 : 1

Wielbasis: 2020 mm

Spoorbreedte voor: 1211 mm

Spoorbreedte achter: 1255 mm

Kleinste draaicirkel: 10 m

Bodemvrijheid: 155 mm

Totale lengte: 3555 mm

Totale breedte: 1504 mm

Totale hoogte (onbelast): 1437 mm

Wegklaar 615 kg toelaatbaar totaalgewicht 950 kg

Topsnelheid: 100 km/u kruissnelheid 90 km/u

Brandstofverbruik: 6 tot 8,5 liter op 100 km


Diverse types:


Trabant P70 of P70 Coupe

Trabant P50 Kombi of Limo

Trabant P60 Kombi of Limo

Trabant 601 Kombi of Limo

Trabant Kubel werd gebruikt voor het leger en de grensbewaking (de muur of ijzergordijn ook wel genoemd)

Trabant Tramp

Trabant Cabrio werd door een speciaal bedrijf gemaakt (firma Osterman)

 


Aantal Trabanten in Nederland:

Er zijn in Nederland nu nog ongeveer 550 Trabanten op Nederlands kenteken in Nederland.